Tal, analyse og publikationer
Danmarks Lærerforening udarbejder løbende en række analyser af den aktuelle situation i folkeskolen.Som organisation for 90.000 medlemmer stiller Danmarks Lærerforening høje krav til sig selv. Argumenter og påstande som bringes i spil i forhandling og politikskabende arbejde er funderet i praksis og den hverdag medlemmerne møder i det daglige.
Derfor udarbejder sekretariatet løbende en række undersøgelser og analyser som understøtter det politiske arbejde. Derudover udgiver DLF en lang række publikationer.
De seneste to analyser er:
Styringen af skoleområdet bør gentænkes
August 2017
I takt med, at styringen af folkeskolens indhold er blevet centraliseret, og kommunernes økonomi strammes og reguleres, udhules ansvarsfordelingen mellem beslutningstagerne. Det konkluderer Cevea i en ny rapport, der anbefaler to mulige strategier for en klarere fordeling af ansvar og økonomi inden for skoleområdet.
Læs rapporten her - 'Ud af ansvarets tåger'
81 kommuner forkorter skoledagen
En ny undersøgelse blandt de kommunale skolechefer viser, at 81 af kommunerne forkorter skoledagen i skoleåret 2017/18 for en eller flere klasser i mindst én undervisningstime. På skoleniveau bliver skoledagen forkortet på 45 pct. af folkeskolerne. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har foretaget.
- Publiceringsdato: 27. juni 2015
- Ændringsdato: 31. januar 2023